رییس دفتر رییس جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری:

خراسان جنوبی می تواند به یکی از کانون های رشد کشور تبدیل شود/ اقتصاد ایران باوجود تداوم تحریم ها ، قدرتمندتر از گذشته ظاهر شده است /نرخ رشد 4 درصدی اعلام توفیق در اقتصاد مقاومتی است

رییس دفتر رییس جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری با تشریح دستاوردهای سفر کاروان تدبیر وامید به استان خراسان جنوبی، به امکانات و توانمندی های این استان اشاره و تصریح کرد: استان خراسان جنوبی این توانمندی را دارد که به یکی از کانون های رشد کشور تبدیل شود.

شناسه خبر: 83306 -

شنبه 6 دی 1393 - 18:03

گفت و گوی مجری شبکه 2 سیما با دکتر محمد نهاوندیان با این پرسش آغاز شد که "مهم ترین ظرفیت ها و پتانسیل های استان خراسان جنوبی چیست؟ "
نهاوندیان: یکی از اثرات مثبت و ان شاءالله موثر این سفرها ، برنامه هایی است که رسانه ها دارند که یک استان را مورد توجه مردم ایران در سطح ملی قرار می دهند و مسائل و راه حل و ظرفیت ها را در سطح ملی مطرح می کنند. ما هم در این سفرها از نزدیک با امکانات و ظرفیت های استان آشنا می شویم و می بینیم که چقدر آشنایی عمومی در سطح ملی در سطح این استان ها کم است و اگر این گونه برنامه های رسانه ها کمک حال سفرها باشد، واقعاً به هدف سفرها کمک می کند، از این جهت از جنابعالی و بقیه همکاران رسانه ای تشکر می کنم.
استان خراسان جنوبی اگر قدری بخواهیم صریح صحبت کنیم ، در شاخص های مختلف توسعه ای در پایین ترین رده های استان های کشور از نظر درآمد، درآمد سرانه و از نظر سرمایه گذاری قرار دارد، در سرمایه گذاری هایی که در طول سالیان گذشته در خیلی از استان ها داشتیم در استان خراسان جنوبی، کمتر داشته ایم. البته این استان جوان است و استقلال این استان به عنوان یک استان مجزا، حدود ده سالی بیشتر نیست، یکی از اهداف استانی شدن این استان این بود که توجه بیشتری به آن شود.
استان خراسان جنوبی با این که حدود 9 درصد مساحت کشور را دارد ولی جمعیت آن ، چیزی کمتر از یک درصد جمعیت کشور است که این نشان می دهد که جاذبه های اقتصادی و سرمایه گذاری ها و زیرساخت های آن ، آنچنان نبوده که جمعیت جذب کند و به همین دلیل در برخی از شهرها الان مهاجرفرست است. ما پدیده نامناسب خشکسالی طولانی مدت را نیز در این استان داشته ایم که نزدیک به 15 سال است میزان بارش کمتر از متوسط را در این استان شاهد بوده ایم. این خشکسالی به بعضی از روستاهای این استان آسیب وارد کرده و جمعیت برخی از روستاها به ناچار راهی شهرها و استان های دیگر شده اند. تجارت یکی از مزیت های بسیار مهم این استان است؛ استانی که صدها کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و می تواند سهم قابل توجهی از تجارت ما با افغانستان را داشته باشد. در این زمینه جای کار خیلی بیشتر از گذشته داریم. استان خراسان جنوبی معمولاً با این شاخص ها شناخته می شود ، اما آن چه که ما در این استان دیدیم واقعاً شگفت آور بود. یکی در شاخص های اجتماعی، انسانی بود که بسیار جالب توجه بود که این استان که شاید در برخی از محرومیت ها بیشترین محرومیت را داشته باشد اما وقتی به اعانه اجتماعی و میزان کمک خود مردم استان می رسد، در بعضی از شاخص ها رتبه اول را در کشور به خود اختصاص می دهد.
یا مثلا در شاخص های زیست محیطی، در گزارش سازمان محیط زیست دیدم که یکی از پاکیزه ترین استان های کشور در شهرها از نظر ضایعات قابل مدیریت مردم، استان خراسان جنوبی است و واقعاً آن چه که فرد در اولین تماس احساس می کند یک سطح بالای فرهنگی است در مشاهیر این استان هم کاملاً پیداست و این که مردم این استان خودشان را در واقع ادبستان کشور می دانند، در شخصیت های بزرگی که پرورده است حتی در طول تاریخ معاصر کاملاً پیداست. این به نظر من یک سرمایه عظیمی است، سرمایه اجتماعی - انسانی این استان که اگر ما بلد باشیم و بتوانیم این را با یک نگاه درست توسعه ای تبدیل به توسعه اقتصادی کنیم به سرعت استان خراسان جنوبی قابلیت دارد که به عنوان یکی از کانون های رشد کشور تبدیل شود. اغراق هم نمی کنم و دلایل خیلی روشن دارد. بررسی ها نشان می دهد که استان خراسان جنوبی یکی از بزرگ ترین ذخائر معدنی کشور را دارد، 39 نوع معدن در این استان شناسایی شده و مجموع ذخایر شناخته شده معدنی 8 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب شناسایی شده که این اعم از ذغال سنگ، معادن فلزی و سنگ های تزئینی است.
شما می دانید که بسیاری از رگه های معدنی که در شرق کشور شاهد هستیم، در سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی داریم، این رگه ها ادامه پیدا کرده و برخی از آن ها تا کشور همسایه یعنی افغانستان می رود که من به این نکته اشاره خواهم کرد که که یکی از رویکرد بسیار مثبت دراز مدت باید توسعه مشترک بین ایران و افغانستان در برخی از پروژه های مرزی باشد، ما واقعا به افغانستان به عنوان یک کشور همسایه در طول سالیان گذشته به سبب برخی مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی با نگاه امنیتی و سیاسی نگریسته ایم، ناملایماتی که در داخل افغانستان به دلیل تجاوز و سال های طولانی مقاومت بوده، ایران به دلیل عواطف انسانی نوعی نگاه مهاجر پذیری داشته است و همچنین برخی نگرانی ها نسبت به قاچاق مواد مخدر بوده است لذا برای حل همه ی این مسائل توسعه خود افغانستان برای ما اهمیت دارد، هم به عنوان یک شریک تجاری چرا که هر چه آنجا توسعه یافته تر باشد، در واقع به تجارت مرزی بین دو کشور کمک می کند و هر چه کار توسعه ی مثبت صورت بگیرد تبعاً جانشین کشت مواد مخدر که یک تهدیدی است برای کشورهای دیگر و ایران که مسیر گذر قاچاق بوده است لذا به این جهت معدن و سرمایه گذاری معدنی در هر دو سوی مرز می تواند یک پروژه بسیار پرسودی هم به لحاظ اقتصادی برای دو کشور و هم به لحاظ امنیتی و سیاسی باشد.
به هر حال معدن در استان خراسان جنوبی می تواند یک جهش اقتصادی ایجاد کند، البته نیاز به سرمایه گذاری دارد خود این جلب توجه عمومی به اینکه استان خراسان جنوبی این ذخایر را دارد و یک امنیت عمومی و اجتماعی بسیار قابل اتکا برای سرمایه گذاری دارد می تواند یک فرصت بسیار خوب را ایجاد کند.
علاوه بر معدن در گیاهان دارویی، استان خراسان جنوبی ممتاز است با این که اشاره شد کمتر از یک درصد جمعیت کل کشور را دارد اما بیش از 10 درصد گیاهان دارویی ما در همین استان و با وجودی که سرمایه گذاری کافی نشده است، تولید و صادرمی شود.
گیاهان دارویی در برخی از کشورها یک رقم قابل توجه صادراتی است . به لحاظ توجهی که در سطح بین المللی نسبت به این داروها در مقابل داروهای شیمیایی می شود ، داروهای گیاهی یک غنای قابل توجهی دارد. البته استان خراسان جنوبی در برخی از محصولات همچون زعفران، شهرت جهانی دارد، در بحث زرشک و عناب نیز همچنین مطرح است اما خیلی جای توسعه بیشتری دارد.
خیلی خوشحال شدم که شرکت های فراوری صادرات با بسته بندی های خوبی در همین سال های اخیر شکل گرفته است و جایگاه صادرات بهتر از گذشته را به خود اختصاص داده اند.
اما اگر از کشاورزی سخن می گوییم نمی توانیم به مسئله آب در استان بی توجه باشیم، حقیقتا مایه تاسف است که بعد از این همه سال همه ی ما فکر و ذکر توسعه و استقلال اقتصادی را داشته ایم، الان شاید به همه استان های کشور که می رویم یکی از مسائل ما آب است، به هر حال جزو نیازهای اولیه هم برای زیست انسانی، هم برای کشاورزی و صنعت، آب است، عدم توجه کافی به حفظ، توزیع و بهره وری مناسب آب یکی از کاستی های جدی و شایسته توجه است.
ما در این استان صدها روستا داریم که هنوز هم با تانکر آب رسانی می شوند، و واقعا کمبود آب به دلیل این خشکسالی ها باعث شده است که برخی از روستاها به سمت خالی از سکنه شدن بروند که با توجه به مرزی بودن این استان ، مخاطرات امنیتی در سطح ملی ایجاد می کند حتما باید به این موضوع به سرعت پرداخت و کاستی های گذشته را جبران کرد.
به همین جهت یکی از تصمیماتی که قبل از سفر انجام شد این بود که 600 کیلومتر لوله گذاری برای آبرسانی داخل استان صورت بگیرد که از این تبخیر اضافی که به سبب گرمای محیط و شرایط اقلیمی ، مقدار زیادی از نزولات آسمانی را از دست می دهیم از این حداقل جلوگیری کنیم.
در گذشته این ها با یک سنت معماری بومی از قنوات استفاده می کردند و آب به داخل زمین رفته و جلوی این تبخیرها گرفته می شد اما الان متاسفانه تراز آب در استان منفی است لذا یکی از فوری ترین اقدامات این است که ما این منابع آب را مدیریت کنیم.
البته این بحث در چند استان کم آب ما مطرح شده الان به طور جدی که ما آبرسانی های از دریاها داشته باشیم و شما می دانید پروژه به طور جدی الان در کرمان دنبال می شود که آب از خلیج فارس و دریای عمان برود و در استان سیستان و بلوچستان و درهمین استان خراسان جنوبی هم این بحث مطرح است، همچنان که در بحث دریاچه ارومیه هم شما میدانید یکی از موضوعات که مورد بحث جدی قرار گرفته بحث آب رسانی از دریای خزر است. به هر حال این ها پروژه های دراز مدت است و انجام ین پروژه ها البته با یک نگاه دراز مدت توجیه اقتصادی دارد و معنای آن از نظر اقتصادی و مالی این است که ما باید بتوانیم امکانات فاینانس داشته باشیم که با یک نگاه دراز مدتی یک منبع مالی به ان تخصیص پیدا کند و بعد از چند سال که بهره برداری رسید در واقع بتواند پرداخت این سرمایه گذاری را بکند.
امیدوار هستیم که با گشایش هایی که در این منابع مالی است بعضی از پروژه های بلند مدت صورت بگیرد هم در بحث آب هست و هم در بحث راه اهن که انشاا.. امکان اینگونه نگاه های دراز مدت را فراهم کند.
سوال:بحث شیرین بودن آب دریای عمان و رساندن آن به کرمان، سیستان و بلوچستان و بعد خراسان جنوبی که می تواند این بحران خراسان را برطرف کند و آیا پیش بینی دارید برای مدت زمان که این نتیجه بدهد؟
نهاوندیان: در حال حاضر مطالعات در این خصوص شروع شده و تا یک برآورد اقتصادی نباشد نمی توان اظهار نظر کرد و البته باید به موازات ان امکانات فاینانس را برای اینگونه پروژه ها فراهم کنیم.
سوال: اقای دکتر نهاوندیان بحث دسترسی ها و حمل ونقل و ترانزیت یکی دیگر از موارد بسیار مهم، خاصه در خراسان جنوبی است ما بحث اگر راه اهن سرخس را در نظر بگیریم که این اتصال آسیای میانه به ریل جنوبی و بندر چابهار را در نظر دارید ، می خواهم در مورد این هم توضیح بدهید که چه اقداماتی صورت گرفته و چه اتفاقات خوبی قرار است در این حوزه ریلی بیفتد؟
نهاوندیان: اشاره خیلی خوبی کردید، استان خراسان جنوبی یکی از کاستی هایی که دارد بحث اتصالات است و مایه تعجب است که حتی بیرجند که مرکز این استان است ارتباط راه آهنی با راه آهن سراسری کشور ندارد و این یکی از خواسته های مردم است که در پروژه بیرجند به قائنات که به مشهد متصل شود، به طور جدی مورد توجه است و برای نخستین بار است دولت در بودجه امسال رقمی تخصیص داد و برای سال آینده دولت ردیف مشخصی در بودجه برای این طرح در نظر گرفته است و 10 میلیارد تومان هم برای مطالعات این پروژه در نظر گرفته است.
به طور اساسی این توسعه محور شرق یکی از ارکان آن اتصال راه آهن چابهار به زاهدان و زابل تا بیرجند و بالاتر است که محور جدید اتصالی شمال به جنوب و یکی از پروژه های سنگین کشور است که مطالعات آن در دستور کار است و ردیف اعتباری پیش بینی شده است که وقتی در بودجه پادار می شود به این معنی است که هر سال به آن اعتباری اختصاصی داده می شود
اما نکته مهم این است که اتکای فقط به بودجه دولت با توجه به این روندی که ما در سال های گذشته متاسفانه شاهد ان بوده ایم که مرتباً سهم بیشتری از بودجه به بودجه جاری اختصاص داده شده و مرتبا سهم بودجه عمرانی کم و کمتر شده است، آنچه که امسال اتفاق افتاد و رقم بودجه عمرانی افزایش پیدا کرد نه فقط در بودجه مصوب بلکه در همین تخصیص 9 ماهه هم ما یک جهش می بینیم در واقع یک نقطه عطفی را نشان می دهد اما با این وصف با وجود این رویکرد، بودجه دولت برای این پروژ های بلند مدت کفاف نخواهد داد و ما با توجه به توجیه اقتصادی موضوع، راهکارهایی مانند اتکا به صندوق توسعه ملی و فاینانس هایی که از منابع غیر دولتی بتوانیم جذب کنیم، مدنظر داریم.
سوال: راه سومی به ذهن من خبرنگار می‌رسد، ما اگر بخشودگی‌های مالیاتی چه داخلی و خارجی قائل شویم، همین معادن غنی خراسان جنوبی که کسی نیامده اینها را استحصال کند، فرض کنید آهن، ذغال سنگ، مس و روی، این امکان هست که بخشودگی‌های مالیاتی قرار دهیم برای سرمایه‌‌گذاران، تا هم به اشتغال‌زایی و توسعه یافتگی در این منطقه کمک شود و هم از منابع بهترین بهره را ببریم.
نهاوندیان: گام خیلی ملموس و روشن که در لایحه بودجه امسال برداشته شده، در خصوص طرح‌های نیمه تمامی است که دولت شروع کرده. دولت و مجلس آمادگی خود را اعلام کردند که این طرح‌ها به بخش غیر دولتی واگذار شود که در این جا هزینه‌ای که دولت انجام داده به عنوان آورده دولت محسوب می‌شود و بخش خصوصی می‌تواند از این آورده دولت استفاده کند و در صورتی که بقیه امکانات را بیاورد، مالک آن طرح شود.
سوال: چطور می‌توان این ارتباط را برقرار کرد، شکل ساده و روان این ارتباط به چه شکل است، سرمایه‌گذاری که فرض کنید در یک استان دیگر است و الان موقعیت استان‌ خراسان جنوبی و سایر استان‌ها را پسندیده و می‌خواهد وارد مذاکره و سرمایه‌گذاری شود، باید چه کند؟
نهاوندیان: طرح‌های مختلف تحت عنوان وزارتخانه‌های مختلف تعریف شده و سازمان برنامه و بودجه هم می‌تواند در این مورد راهنمایی لازم را کند و وزارتخانه‌های مختلف از این گونه مشارکت‌های بخش خصوصی چه داخلی و چه خارجی استقبال می‌کنند.
گام دیگر برخی معافیت‌های مالی است که برای مناطق محروم و ویژه، قوانین آن وجود دارد که سرمایه‌گذار می‌تواند در طول زمان از آن‌ها استفاده کند. نکته مهم این است که این احساس از فضای کسب و کار و امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاری و اطمینان به اینکه سرمایه‌گذاری در این گونه پروژه‌ها که طبیعت بلند مدت دارد، باید وجود داشته باشد که با تغییر قوانین محاسبات به هم نمی‌خورد که خوشبختانه در حال حاضر حرکت‌ها به این سمت صورت گرفته است در جلساتی که با سرمایه‌گذاران برگزار می‌شود. ایجاد این احساس حب به وطن گام بزرگی برای تحقق و پیشبرد این امور است.
استان خراسان جنوبی علاوه بر بخش معدن در بخش صنعت هم زمینه سرمایه گذاری فوق العاده‌ای دارد و در مطالعاتی که وزارت صنایع و معادن انجام داده همه صنایع معدنی در استان می‌توانند با توجه به نیاز داخلی و امکان صادرات، درآمدزایی داشته باشند. مثلاً در معدن زغال سنگ افزایش تولید از دو میلیون تن به بیش از 5 میلیون تن پیش بینی شده و همچنین در بخش سیمان و برخی صنایع غذایی مطالعات اولیه انجام شده است.
سوال:فکر کنم دی‌ماه سال گذشته بود که نخستین کلید سفر به جغرافیای بزرگ ایران، سفرهای تدبیر و امید کلید خورد و مقام معظم رهبری تأکید دارند بر رفتن اعضای دولت بین مردم و از نزدیک با مشکلات و پتانسیل‌های هر استان آشا شدن. این اتفاق خوب در دولت یازدهم افتاد و اگر اشتباه نکنم نخستین سفر استان خوزستان بود. اگر موافق باشید تورقی کنیم و برویم به یکسال گذشته از چند استانی که قدیمی‌تر بوده و سفرهایی را صورت دادید و پیگیر مطالبات مردم باشیم و اتفاقات خوبی که بنا بود بیفتد. در استان خوزستان و شهر اهواز یکی از قول‌های خیلی خوبی که داده شد و مردم انتظار آن را داشتند بحث آب شرب خود شهر اهواز بود که قرار بود یک هفته الی 10 روز این اتفاق بیفتد. این اتفاق افتاد، اما ما شاهد هستیم که به مرور زمان مجدداً وضعیت و مشکلات به حالت قبلی خودش برگشت. سوالم را این طور می‌پرسم که چقدر ضمانت اجرای مصوبات یا آن طرح‌ها و به اتمام رساندن کارهای ناتمامی که دولت در حال پیگیری آنهاست، وجود دارد و چقدر مردم از این بابت می‌تواند خیالشان راحت باشد؟
نهاوندیان: از فواید و اهداف سفر همین نکته‌ای است که اشاره کردید، یعنی پایش و نظارت بر اینکه دستگاه‌های اجرایی مسئول آیا برنامه‌ها و اهداف دولت را به موقع و در نصاب انجام می‌دهند یا نه؟ مراقبتی که در بالاترین سطح اجرایی کشور توسط خود رییس جمهور و وزرا و اعضای کابینه صورت می‌گیرد.
قبل از هر سفر جلسات متعددی تشکیل می‌شود. بعضی از آن با حضور ریاست محترم جمهور و بعضی از آن با مسئولیت وزرای ذیربط، علاوه بر این معاونت اجرایی رییس جمهور و سازمان مدیریت و برنامه موظف هستند که این پیگیری‌ها را داشته باشند.
همچنان که قبل از سفر این پیگیری‌ها در حال انجام است، بعد از سفر گزارش‌های نوبه‌ای را می‌دهند و مخصوصاً پیرامون پروژه‌هایی که جنبه ملی دارد، گزارش‌ها ارائه می‌شود.
در برخی از گزارش‌های ارسالی پیشرفت‌های خوبی را شاهد هستیم، در این دولت بنا را بر این مهم گذاشتیم طرح‌هایی را که بیش از 80 الی 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، در اولویت قرار دهیم.
تکمیل طرح‌هایی که در مراحل آخر کار هستند، اولویت دارند و باید آنها را پایان دهیم و آنها به بهره‌برداری برسد. گزارش‌های سازمان برنامه نشان می‌دهد که برخی از طرح‌هایی که قرار بود در سال 93 به پایان برسد به اتمام رسیده و برخی دیگر هم تا پایان سال به اتمام خواهد رسید که این جای خوشحالی دارد که البته در بعضی‌ها مشکلاتی پیش آمده است.
در حوزه آبرسانی در برخی موارد وزارت نیرو با کمبود اعتبار روبرو بوده است. یکی از نتایج اجرای هدفمندی یارانه‌ها این بوده است که منابع از وزارت نیرو تخلیه شده است، یعنی افزایش قیمت‌ها نصیب خود وزارت نیرو نشد، رفت در آن نگاه مصرفی به خانوارها عمدتاً تخصیص پیدا کرد، خود وزارت نیرو هم در نیروگاه‌ها و هم در بخش آب و فاضلاب با یک کسری منابع بحرانی روبرو شده بود، که گزارش‌های بسیار هشدار دهنده‌ای می‌دادند که ممکن بود با خاموشی در بعضی‌جاها و در بعضی از جاهای دیگر با عدم امکانات برای اداره تسویه‌خانه‌ها مواجه باشیم. لذا تصمیمی که دولت گرفت اگر چه کافی نبود در وزارت نیرو سعی شد که قسمتی از بدهی را به پیمانکاران پرداخت کند، پیمانکاران از جیب خود برخی هزینه‌ها را می‌پرداختند.
همیشه گزارش‌ها به موقع تحویل داده می‌شود، مردم این اطمینان را داشته باشند که هر آن چه که در سفرها پیرامون تخصیص منابع گفته می‌شود، برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است، پیگیری‌های لازم نیز به دنبال آن باید صورت گیرد. البته خود مردم بهترین ناظران حساس و اطلاع‌رسان هستند و رسانه‌ها خیلی می‌توانند کمک کنند که در مدیریت‌های سطح میانی و بعد‌تر کوتاهی‌هایی باعث نشود که اهداف دولت به تحقق نزدیک نشود.
سوال: از مشترکات سفرهای استانی، رشد و توسعه یافتگی است، مصوباتی از سایر استان‌ها هم وجود دارد، یک جمع‌بندی از تمام اهدافی که سوق می‌دهد دولت و ملت را به توسعه یافتگی داشته باشید؟
نهاوندیان: رشد مفهوم کلان دارد به طوری که رئیس جمهور در سفر به خراسان جنوبی اعلام کرده بود که در 6 ماهه نخست سال جاری برای دومین فصل متوالی نرخ رشد مثبت را در سطح کلان اقتصاد تجربه کرده‌ایم.
یعنی برخلاف سال 91 که شاهد منفی شدن رشد اقتصاد در حد منفی 6 و 8 دهم درصد بودیم، خوشبختانه اکنون از رکود خارج شده‌ایم به طوری که نرخ مثبت را تجربه می‌کنیم.
رکود به شرایطی می‌گویند که دو فصل متوالی رشد منفی باشد و پس از آن شرایط مثبت شده باشد. با کمک بودجه عمرانی دولت در سال 92 و 93 میزان حضور دولت را در پروژه‌های عمرانی به خوبی شاهد هستیم. لذا شما می‌بینید از مولفه‌های نرخ رشد 4 درصدی که اعلام شد در بخش ساختمان شاهد رشد 15 درصدی هستیم. شاهد رشد در برخی از پروژه‌ها در وزارت راه، نیرو و شهرسازی هستیم. در حوزه‌های نفت و گاز هم شاهد رشد هستیم. صنعت خودرو به چند صنعت دیگر وابسته است، در این حوزه هم شاهد رشد هستیم.
این رشد در اقتصاد کشور اثر فزاینده‌ای دارد که برای برنامه‌ریزی بنگاه‌های اقتصادی افق را روشن می‌کند، البته ممکن است در همه بخش‌ها لمس نشود، چون سرعت در بخش‌های مختلف متفاوت است، اما اگر من به عنوان مدیر یک بنگاه مطمئن شدم که این اقتصاد در حال رشدی است، می‌توانم روی رشد تقاضا در این اقتصاد حساب کنم و روی توسعه سرمایه‌گذاری خودم هم می‌توانم حساب بکنم.
باز از مواردی که در همین گزارش بانک مرکزی است، رشد تشکیل سرمایه، یک رقم قابل توجهی را به خودش اختصاص داده و این به آن معناست که بخش‌هایی رسیده‌اند به اینکه اولاً سود کرده‌اند و ثانیاً از سود خودشان گذاشته‌اند.
مثلاً در بخش گردشگری و هتلداری هم شاهد رشد خوبی هستیم، به طوری که باید اعتراف کرد که افق مثبت به تصمیم مثبت هم کمک می‌کند.
البته اینجا یک سوال پیش می‌آید و آن این است که آیا همه اقشار مردم این رشد را در زندگی خود احساس می‌کنند یا خیر؟ بین تورم و رشد تفاوت است. مردم تورم را سریع احساس می‌کنند، زمانی رشد را می‌توان احساس کرد که مثلاً فردی که در کارخانه‌ای یک شیفت کار می‌کرد اکنون نیاز به دو شیف کاری باشد. در برخی از بخش‌ها شاهد رشد هستیم در صنعت پلاستیک این احساس را شاهد هستیم.در بعضی از بخش‌های کشاورزی و دامپروری هم رشد حاصل شده است.
این نرخی که محاسبه می‌شود، آیا دریافتی‌های ماحصل از بازگشایی آن فاینانس‌ها و دریافتی‌هایی که براثر آن تحریم‌ها بوده، محاسبه شده است در آن نرخ یا نه؟
خوب است که از دوستان بانک مرکزی دعوت کنید تا مدل کار خودشان را توضیح دهند، حتماً مفید خواهد بود. اینها از بخش‌های مختلف اقتصادی، اطلاعاتشان را می‌گیرند، آثار آن گشایش‌ها در بخش صنعت، کشاورزی، هتل‌داری خودش را نشان می‌دهد. صنعت خودرو با رفع تحریم دستش باز شد، توانست بیشتر قطعه وارد کند، تولید را بالا ببرد. تقاضا و فروش بالا رفت و اینها خودش را اینطور نشان می‌دهد.
نکته مهمی که به نظرم بر آن باید تأکید کرد این است که اعلام این نرخ رشد یک فایده‌ سیاسی بسیار مهم هم برای ما دارد و آن این است که در شرایط مذاکره با 1+5 اقتصاد ایران قدرتمندتر از گذشته ظاهر شده است، علی‌رغم اینکه تحریم‌ها هنوز به طور کامل برداشته نشده است. عده‌ای آگاهی لازم از وضعیت اقتصادی ایران ندارند به طوری که آن‌ها گمان می‌کنند با تحریم می‌توانند به مردم ایران فشار بیاورند. مردم ایران اثبات کردند که با یک حماسه سیاسی می‌توانند اقتصاد مقاومتی را تجلی دهند.
نرخ رشد 4 درصدی اعلام توفیق در اقتصاد مقاومتی است و ان شاء‌الله می‌تواند مقدمه گشایش‌هایی باشد که ما با جهش به آن رشد برساند.

شناسه خبر: 83306

- مصاحبه ها

- دفتر رئیس‌جمهوری

اخبار مرتبط

گالری مرتبط



فیلم مرتبط



اخبار برگزیده