- مصاحبه رییس جمهور با گزارشگر واحد مركزى خبر
یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۱
فارسی | اردو | العربية | English | Français | Deutsch

رئیس جمهور:

مصاحبه رییس جمهور با گزارشگر واحد مركزى خبر

رئیس جمهور:

شناسه خبر: ۲۶۶۹ - 

یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۱:۴۸



بسم الله الرحمن الرحیم



اللهم عجل لولیك الفرج و النصر واجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه



خدمت ملت بزرگ ایران سلام عرض مى كنم؛ همین طور خدمت شما و همكاران عزیزتان و ایام ماه عزیز رجب را تبریك مى گویم. خداى بزرگ را سپاسگزارم كه آغاز كار دولت جدید در ایام این ماه عزیز بود، ماهى كه ولادت امیرالمومنین على (ع) و مبعث پیامبر گرامى اسلام در آن قرار دارد. امیدوارم مشى امام على (ع) سرمشق دولت و همه سازمانها و نهادها و قواى جمهورى اسلامى قرار گیرد. امروز بیش از هر روز نیازمند مشى علوى هستیم كه آرزو و مطالبه تاریخى ملت ماست. مردم ایران با پذیرش اسلام آرزوى تحقق مشى علوى در دلشان نهفته شد و در انقلاب اسلامى این آرزو شكفته شد و وقتى شما در متن ملت مى روید، منتهاى خواست آنها آن چیزى است كه در زندگى، منش و روش امام على(ع) مشاهده و متبلور مى شد. اصولى كه دولت فعلى - كه در چارچوب نظام جمهورى اسلامى تشكیل شده است - اعلام كرده، در واقع برگرفته از مشى امام على (ع) است؛ اصل عدالت گسترى. اصلاً مهم ترین وظیفه همه كارگزاران، دست اندركاران و مدیران، عدالت گسترى است كه اگر عدالت را از تصمیمات و برنامه ها برداریم، هیچ ارزشى ندارند و هیچ پیشرفت و تعالى در آن اتفاق نمى افتد. آن ستون محورى و روحى كه همه اقدامات را زنده، هدفمند و نتیجه بخش مى كند، عدالت است؛ عدالت در تخصیص منابع، كه به سمتى برویم كه همه كشور برخوردار بشود. پس درتخصیص منابع با توجه به محرومیتها باید تصمیم بگیریم و به نسبت محرومیتها منابع را تخصیص دهیم. همه كشور باید با هم رشد كند.



فرصتها باید به گونه اى توزیع شود كه همه كشور و آحاد ملت بتوانند از آن برخوردار باشند و كسانى كه در اطراف یا مركز ایران یا در هرجا هستند، بتوانند از فرصتها براى شكوفایى استعدادها و رشد وتعالى برخوردار باشند. این یك اصل محورى است. این تمام سیاستهاى فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى، شهرنشینى و... را تحت تأثیر قرار مى دهد. حتى بر عزل و نصب مدیران هم تأثیر مى گذارد. این یك اصل حاكم بر تمام فعالیتهاست. اصل دوم مهرورزى است. اصلاً بدون عشق و محبت به هم وطن و همنوع امكان برپایى یك جامعه پویا و سالم وجود ندارد. ما جامعه اى را پیشرفته و سرزنده مى دانیم كه مردم آن نسبت به هم عشق بورزند و همدیگر را دوست داشته باشند. اگر دوستى، مهر و عشق نباشد، مى شود مثل یك كارخانه یا رباتهایى كه همین طور در كنار هم تنظیم شده است. این كه اصلاً زندگى نیست. این زندگى جامدات است كه به آن زندگى نمى گوییم. به خصوص در اركان دولت و دستگاههاى اجرایى باید مهرورزى و عشق به مردم موج بزند و كسانى باید حضور داشته باشند كه عاشق مردم باشند. این آموزه دینى ماست، كسانى كه به لحاظ معنوى بالاترند، مهرورزى و عشقشان به مردم بیشتر است. ما دیده ایم. امیرالمومنین على (ع) را بینید، زندگى اش را ببینید كه چگونه به همه مردم از كودك خردسال تا پیر مرد بزرگ عشق مى ورزد؛ یعنى با غم مردم غمگین است و با شادى مردم شاد است و همه وجودش را براى مردم گذاشته است و وجودش مهمر به مردم است. و سوم اصل خدمت رسانى؛ اصولاً دستگاههاى دولتى و غیردولتى وظیفه اى جز خدمت رسانى به مردم و كشور ندارند. این فرهنگ باید در تمام اجزاى كشور نهادینه شود. همه كسانى كه در دستگاههاى اجرایى هستند، هیچ وظیفه و شأنى جز خدمت رسانى ندارند.



ما خادم مردم هستیم و این را با افتخار اعلام مى كنیم، به خصوص خادم ملت ایران كه بهترین و برجسته ترین ملتهاى تاریخ است و ما افتخار مى كنیم كه خادم این ملت هستیم. اصل چهارم، پیشرفت و تعالى همه جانبه و مادى و معنوى كشور است. كشور ما كشور با استعداد و شایسته و لایقى است و ما باید بتوانیم بر بام جهان بایستیم و این شدنى است. هم ملت ما شایستگى آن را دارد، هم امكانات و هم استعدادهاى مادى و معنوى هست. باید به این سمت حركت كرد. البته براى رسیدن به این باید همه دست به دست هم بدهیم. ملت یك خانواده است و این احساس باید روز به روز تقویت شود كه ما یك خانواده بزرگ و به هم پیوسته ایم، یك ملت، یك تن و یك روح واحد هستیم و همه باید در همه زمینه ها با هم پیشرفت كنیم. من امیدوارم در دورانى كه توفیق خدمت به مردم در این جایگاه نصیب بنده و همكارانم شده است، بر این منهج و روش و بر اساس این چهار اصل حركت كنیم و بتوانیم وظیفه مان را درست انجام دهیم.



گزارش گر:



به هر حال بعد از پنجاه روز سد انتظار را شكستید و زنگ پایان تمام گمانه زنیهاى محافل سیاسى را به صدا در آوردید و امروز كابینه خودتان را معرفى كردید. معیارهاى شما براى انتخاب اعضاى این كابینه چه بوده است؟



رئیس جمهور:



قبل از هر چیز یك نكته را یادآورى كنم. قبلاً انتخابات اوایل خرداد برگزار مى شد، این بار به اواخر خرداد و به مرحله دوم افتاد كه فرصت كمترى در اختیار بود. اما ما هم اصرار داشتیم كه هر چه زودتر كابینه تعیین شود، و در فاصله اى كه دولت عوض مى شود و به طور طبیعى مقدارى كارها سست مى شود، این به نفع كشور نیست. گرچه من از همه عزیزان خواهش كردم كه تا روز آخر كارشان را با قدرت ادامه دهند و تا حدود زیادى هم این اتفاق افتاد، اما به طور طبیعى فترت ایجاد مى شود. من معیارها را بارها اعلام كرده ام، همان معیارهایى است كه مردم در خواسته هایشان اعلام كرده اند و در متن انقلاب، فرهنگ و نظام ما هست. ما آدمهایى را مى خواهیم كه مؤمن، پاك دست و شجاع باشند، شجاعت تصمیم گیرى داشته باشند، كارآمد و كاربلد باشند، متخصص كار باشند و عاشق خدمت به مردم و مردم گرا باشند. این ویژگى بسیار مهم است. نه اینكه دیگران نیستند، این ویژگى باید در آنها خیلى برجسته باشد، چون دولت بدون مردم مفهومى ندارد. كشور را باید مردم اداره كنند و دولت هم باید میان مردم برود و فضا را براى مردم باز كند. دولتى كه از بطن مردم نباشد و در متن مردم زندگى نكند، نمى تواند موفق باشد و خواسته هاى مردم را برآورده كند. ویژگى دیگرى كه در این دوره اضافه كرده ایم، و من از قبل هم اعلام كرده بودم، همگرا بودن اعضاى دولت است كه بحث بسیار مهمى است. بعضیها فكر مى كنند كه كابینه متشكل از ۲۱ نفرى است كه هریك باید جدا جدا كار كنند و دیگر شأن جمعى ندارند. وزرا در دولت دو شأن دارند:



یكى شأن فردى در سازمان و وزارتخانه خودشان است و دیگرى شأن جمعى است كه یك كابینه یعنى بدن واحدى كه به طور هماهنگ مى خواهد كل كشور را بالا ببرد، مفهومش این است كه تك تك اعضاى كابینه در مقابل همه مسائل كشور باید احساس مسئولیت كنند، آنها را مسائل خودشان بدانند و كمك و همراهى كنند و موفقیت تك تك را موفقیت خودشان بدانند و موفقیت كل را موفقیت خودشان بدانند. در گذشته از نگاه بخشى و تعصبات سازمانى خیلى آسیب دیده ایم. یك سازمانى براى خودش كار مى كند و جلو مى رود و دیگرى هم براى خودش و بین آنها هماهنگى اتفاق نمى افتد كه آسیب آن به كشور و مردم مى رسد، بعد كه به اینها مى گوییم چرا چنین كردى؟ این كار شما چنین تبعاتى دارد. مى گوید من فقط كار خود را انجام مى دهم و به دیگران كارى ندارم. در صورتى كه ما یك كار بیشتر نمى خواهیم انجام دهیم و آن هم خدمت به كشور و ساختن و پیشرفت آن است. اگر در میان آنها هماهنگى نباشد، آن وقت موجودى درست مى شود كه سر، پا، دست و اندامش با یكدیگر نامتناسب است و رشد نامتناسب دارد، در یك بخش پیشرفت مى كند و در بخشهاى دیگرى عقب مى ماند، یك جا محروم مى ماند و یك جا بیشتر مى برد و منابع تلف مى شود. بنابراین، همگرایى و كار جمعى و هماهنگى درون سیستمى معیار بسیار مهمى بود كه روى آن وقت گذاشتیم. در كابینه باید چند هماهنگى صورت بگیرد، یك هماهنگى درون سازمانى است؛ یعنى وزیرى كه انتخاب مى شود، باید بتواند كل سازمان را در اختیار بگیرد و در جهت اهداف فعال بكند.



دوم، سازمانهایى كه كارهاى نزدیك به هم دارند، مثلاً در حوزه فرهنگ ما چند سازمان داریم كه كار فرهنگى مى كنند. نمى شود هر یك به سمتى بروند، باید هماهنگ باشند تا فرهنگ ملى و اسلامى ما پشتیبانى بشود و رشد كند. در بخش سیاسى هم همین طور، به خصوص در بخش اقتصادى كه از ناهماهنگى در این بخش تاكنون خسارتهاى سنگینى به كشور وارد شده و فرصتهاى زیادى از دست رفته است. هماهنگى دیگر هماهنگى عمومى است؛ یعنى كسى كه در بخش اقتصاد است باید با بخش فرهنگ هم هماهنگ باشد و این بخش را پشتیبانى كند، نگوید كه فقط ملاحظات اقتصادى را مى بینم و كارى به فرهنگ ندارم یا آن كه در فرهنگ است، باید ملاحظات اقتصادى را مد نظر قرار بدهد. این همگرایى است كه البته وقت زیادى هم مى برد كه براى بعضى از این بخشها مثل بخش اقتصادى من هشت تیم مختلف را تعریف كردم و افراد را جابه جا كردم و ارزیابى كردم تا نهایتاً به تیمى برسیم كه مناسب تر از بقیه باشد، در بخش فرهنگى و سیاسى هم همین طور كه كار و زحمت را بیشتر مى كند، اما امیدواریم نتایج آن نتایج خوبى باشد.



گزارش گر:



از مجلس شوراى اسلامى چه انتظارى دارید؟



رئیس جمهور:



مجلس شوراى اسلامى یكى از ارزشمندترین اركان نظام جمهورى اسلامى است و تبلور اراده و خواست ملت است و نمایندگان عزیز هم برآمده از اراده ها و الله اكبرهاى مردم هستند؛ یعنى آن مطالبات تاریخى مردم. مجلس خانه و پناهگاه و چشم بیدار ملت است. فكر مى كنم كه دولت و مجلس دو بازوى ملت هستند كه هر دو با هماهنگى و همدلى و همراهى باید كشور را اداره كنند. البته تا حدود زیادى این همدلى و همراهى هست، اما باید خیلى در این زمینه كار شود، در آرمانها، نگاهها و برنامه ها هرچقدر به هم نزدیك شویم، فایده آن به كشور مى رسد. چون تصمیمات سریع تر، پخته تر و هماهنگ تر گرفته مى شود. به طور طبیعى بنده هم مثل هر مدیر دولتى دیگرى انتظار دارم كه مجلس محترم، سریع تر در فرصت قانونى بررسى كند و همه افراد را با رأى بالا تأیید كنند كه اینها بتوانند با دلگرمى و پشتوانه نمایندگان ملت وارد كار شوند و ان شاءالله خدمات شایانى انجام دهند.



گزارش گر:



فكر مى كنید چند نفر از وزراى شما رأى اعتماد بگیرند؟



رئیس جمهور:



من فكر مى كنم همه شان ان شاءالله بگیرند. ما كار دیگرى كه در این دوره كردیم، این بود كه با نمایندگان محترم رایزنى انجام دادیم و چند رفت و برگشت انجام شد. من خودم هم با برخى كمیسیونها و فراكسیونها جلساتى داشتم و یك جلسه عمومى هم به مجلس رفتیم و صحبت كردیم و گروههاى مختلفى از مجلس هم آمدند. البته مجلس محترم بیشتر روى معیارها و جهت گیریها و برنامه هاى كابینه عنایت داشتند كه لازم و ارزشمند بود. به نظرم مشكلى نباشد، یعنى دلیلى ندارد كه مشكلى باشد، البته تصمیم مجلس باید اجرا شود و هر تصمیمى كه بگیرد، براى ما محترم و عزیز است. قطعاً تشخیص ۲۹۰ نفر از یك نفر بهتر است. اما به نظرم مى رسد كه ان شاءالله كل كابینه رأى بگیرد.



گزارش گر:



دیشب در دقایق آخر یا به قول معروف در دقیقه ۹۰ تغییراتى در كابینه شما ایجاد شده است؟ این تغییرات چه بوده و چرا ؟



رئیس جمهور:



من از این تغییرات خبر ندارم. ما روندى را براى رسیدن به ]لیست نهایى [آن طراحى كردیم و از همه فرصت هم استفاده كردیم. از قبل از انتخابات گروههایى تشكیل شده بودند - كه توضیح دادم و افراد گوناگون را شناسایى كردند. بعد از انتخابات سه كار گروه «فرهنگى - اجتماعى»، «سیاسى - امنیتى» و «اقتصادى - زیر بنایى» تشكیل شد كه هم مجدداً برنامه ها را بازنگرى و تدوین كردند و هم افرادى را كه معرفى شده بودند، مورد بررسى و ارزیابیهاى دقیق تر قرار دادند. در این فاصله به این سه كارگروه و اسامى هم منحصر نشدیم، یك مقدار باز كردیم، از انجمنها، گروهها و نهادها و افراد مختلف، صاحب نظر، معمولى و غیرمعمولى براى ما پیشنهادهایى مى فرستادند كه ما تقریباً همه را بررسى كردیم و هیچ پیشنهادى را بدون بررسى نگذاشتیم و روندى را گذاشته بودیم. بعد مرحله دوم رسید و تعداد محدود شد و دو كارگروه جدید براى ارزیابى نهایى درست كردیم كه به افراد مشخص براى هر وزارتخانه بین سه تا پنج نفر رسید كه باید خودم با آنها نفر به نفر گفتگو مى كردم و برنامه ها را مى دیدم و سؤال و جواب مى كردیم، این كار هم انجام شد. منتها با توجه به آن هماهنگیهایى كه عرض كردم كه مثلاً بخش سیاسى باید هماهنگ باشد، بخش اقتصادى و فرهنگى، ممكن بود اینها را كنار هم بچینیم تا به یك مجموعه هماهنگ تر برسیم.



بنابراین، ما سر زمانى كه فكر مى كردیم دیشب باشد كه ببندیم، این كار انجام شد، گرچه همكاران ما تا ساعت یك و خرده اى بعد از نیمه شب اینجا بودند، براى اینكه آخرین تدوینها را انجام بدهند، البته بخش زیادى هم كارهاى جنبى مثل تدوین زندگى نامه ها و برنامه ها و... دارد كه بالاخره وقت مى برد. تغییرى نبود، یعنى كابینه اى قطعى نشده بود كه ما دیشب تغییر بدهیم، یك روند بود كه پایان آن دیشب بود كه بالاخره رسیدیم به ۲۱ نفرى كه باید باشد.



گزارش گر:



برخى از این وزرایى كه معرفى كردید، در هفته گذشته، در تمام محافل سیاسى كه بحث مى شد، حتى یك بار هم اسم آنها مطرح نبوده، چطور توانستید این اسامى را از چشم وگوشهاى گمانه زن و محافل سیاسى پنهان كنید؟



رئیس جمهور:



خب، همین طور دیگر!بیشتر گمانه زنى بود، البته طبیعى هم هست، همه مردم و گروهها و علاقه مندان به اعضاى كابینه و روند تشكیل آن و افرادى كه مطرح مى شوند، حساس هستند. اسامى اى هم كه بیرون مى رفت، حاوى نكات مثبتى بود كه دیدگاهها و بحثها و نقطه نظرات مى آمد، اما مشكلاتى هم داشت. ما دیدیم برخى از دوستان عزیز و محترمى كه اسمشان به عنوان نامزد یك وزارتخانه مطرح بود، بعضى ]نسبت به آنها[ بداخلاقى مى كنند و سعى مى كنند تخریب و تضعیف بكنند كه اصلاً درست نیست. همه كسانى كه مطرح شدند، عزیز هستند و نیروهاى خوب جمهورى اسلامى و خدمتگزار ملت هستند. حالا اختلاف سلیقه هست. ممكن است حتى در ارزیابیها هم اختلاف نظر و سلیقه باشد. همه خوب هستند، ما در حد توان و وسع خودمان تلاش كردیم با این ویژگیها انتخاب كنیم كه معنایش این نیست كه آنهاضعیف تر یا كمتر هستند یا خداى نكرده اشكالى در وجودشان هست. نه، همه كسانى كه اسمشان مطرح شد، همه انسانهایى شایسته و فهیم هستند كه من اینجا از همه آنها تشكر مى كنم، چه آنهایى كه با آنها مذاكره مستقیم كردیم. با كارگروهها مذاكره كردند، برنامه و دیدگاه و پیشنهاد دادند، از همه شان تشكر مى كنم. عنایت داشته باشید كه ویژگى دیگر كار ما این بود كه بالاخره ما باید مقدارى حلقه هاى مدیریتى را باز كنیم. این كار هم ارزشمند است و هم سخت و كسى كه این تصمیم را مى گیرد، خطرپذیرى مى كند. چون مدیرانى كه شناخته شده هستند و تجربیات ۲۰ ساله و ۳۰ ساله جلوى چشم مردم است و همه آنها را مى شناسند، كار كردن با آنها راحت است، اما اینكه حلقه را باز بكنید، افراد توانمندى كه تا امروز فرصت در اختیارشان نبوده كه در عرصه هاى مدیریت كلان قرار بگیرند، بالا بیایند، این مقدارى كار را سخت مى كند. شما مى بینید كه در تركیب هیئت دولت پیشنهادى افرادى هستند كه به قول شما تا روز آخر كسى اسم آنها را نمى دانست. شاید حدس نمى زدند كه ممكن است چنین فردى داخل كابینه بیاید، اما ما بررسى كردیم دیدیم، توانمندیها و استعداد و علم و تخصص لازم را دارد و چه اشكال دارد كه یك جوان یا كسى كه ما او را نمى شناسیم، اما توانمند است، بیاید. به نظرم در این دوره راه باز شد كه دولتهاى بعدى منحصر نشوند به عده اى كه دور و برشان هستند.



ما یك مقدار نگاه را از دور و برمان عقب تر انداختیم. حتى ما افرادى را معرفى كردیم كه محل زندگى و كارشان در تهران نبود و در استانها بود، یعنى در استانهاى دیگرى كار و زندگى مى كردند و ما بررسى كردیم و دیدیم فرد شایسته اى است، از همه جوانب بررسى كردیم، هیچ آشنایى قبلى هم نداشتیم. من با بیش از یك سوم اعضاى این دولت آشنایى قبلى ندارم، دورادور اسمى شنیده بودیم. اما وقتى معرفى شد، بررسى كردیم دیدیم مثل اینكه استعداد بسیار ارزشمند است، به جوانى، پیرى و دورى و نزدیكى توجه نكردیم. این مقدارى باز شد، امیدوارم در بحث معاونین و مدیران بعدى، اگر تغییراتى هست، باز با همین نگاه، مقدارى حلقه ها را باز كنیم و اجازه دهیم تا استعدادها، فكرها، روحیه ها و اراده هاى جدید وارد عرصه مدیریتى بشوند و ان شاءالله ما شاهد تغییراتى در نحوه اداره كشور باشیم.



گزارش گر:



درباره اصل ۱۴۲ قانون اساسى هم توضیح دهید؟




رئیس جمهور:



به یكى از اصول خوب قانون اساسى اشاره كردید كه رئیس جمهور، وزرا و بخشى از همكارانشان وسران قوا باید در ابتداى پذیرش مسئولیت اموال و داراییهاى خود و خانواده شان را به قوه قضاییه اعلام كنند و در انتها هم همین كار را بكنند. قوه قضاییه دفترچه بسیار جامعى تهیه كرده، مربوط به همین اصل است، ان شاءالله همه اعضاى كابینه به محض اینكه از طرف مجلس رسمیت یافتند، با افتخار این را پر خواهند كرد. من همین كار را داوطلبانه در شهردارى هم انجام دادم. در حالى كه در قانون اساسى نام شهردارى وشهردار تهران نیست، اگر ما این را براى مدیران فرهنگ كنیم، تنها انگیزه اى كه براى آنان باقى مى ماند، خدمت است. بالاخره فرصت مدیریت فقط براى خدمت است و امیدوارم همه كسانى كه این فرصت را پیدا مى كنند، حداكثر استفاده را براى خدمت انجام دهند.



اگر اجازه بدهید، من گزارش كوتاهى از كارهاى دیگرى كه در این فاصله انجام شد، خدمت مردم عزیز ارائه بدهم. بالاخره از هفته قبل تحلیف انجام شد و مسئولیت اداره كشور به منتخب مردم نتقل شد. خوشبختانه كار دولت ادامه پیدا كرد. تا كنون دو جلسه هیئت دولت داشته ایم، خبرهایش آمد. مصوباتى در مورد زلزله زدگان بم، خسارت دیدگان كشاورزى و خرید تضمینى محصولات كشاورزى داشتیم؛ چند آیین نامه تصویب شد. همین امروز درباره سیل گلستان تصمیماتى گرفته شد و اعتبارات خوب گذاشته شد. چند مرحله از كارهاى اجرایى متوقف بود، نیازمند تصمیمات جدید بود. آن تصمیمات گرفته شد. چند آیین نامه تصویب شد كه بالاخره الان نزدیك پنج ماه از آغاز سال گذشته و آیین نامه ها باید زودتر تصویب بشود تا كارها انجام بشود. در دولت هم گزارشهاى خوبى دادند. وزارت بهداشت گزارشى داد از بحث مریضى اى كه اخیراً در بعضى جاها دیده شده، كارهاى خوب كرده اند و در آماده باش هستند. صدا و سیما برنامه هاى آموزشى و اطلاع رسانى خوبى داشت. مردم عزیز هم ان شاءالله موارد بهداشتى را رعایت كنند تا این بیمارى هرچه سریع تر جمع و جور بشود و هیچ كدام از مردم عزیز ما دچار این كسالت و ناراحتى نشوند.



جناب آقاى آقازاده و وزیر خارجه گزارشى از روند مذاكرات و برنامه هاى انرژى هسته اى ارائه دادند كه خوشبختانه، بالاخره كارهاى خوبى را دارند انجام مى دهند و شرایط ما بهتر از یك ماه و دو ماه قبل است و گزارشى از وضع عمومى كشور و معاون وزیر كشور گزارشى از سیل گلستان ارائه دادند. در آنجا متأسفانه جمعى از مردم عزیز ما از دست رفتند. منتها با پیش بینیهایى كه شد و اطلاعیه هایى كه دادند، شبانه رفتند و مردم را خبر كردند و جا به جا كردند و مردم را به ارتفاعات بردند. در جنگل گلستان بیش از دو هزار خودرو و خانواده هایى كه آنجا براى استراحت نشسته بودند، سریعاً تخلیه شدند و درست است كه عده اى را از دست دادیم، اما از یك حادثه بزرگ پیشگیرى شد. خسارتهاى نسبتاً سنگینى به منابع كشاورزى و اموال مردم وارد شده كه تصمیماتى گرفته شد، ان شاءالله هرچه زودتر اینها جبران بشود.



در این فاصله ما با رؤساى جمهور و مسئولینى كه از سایر كشورها مهمان بودند ملاقاتهایى داشتیم، مكالمات تلفنى و مكاتباتى داشتیم. رایزنیهایى در رابطه با مسائلى بین المللى و منطقه اى داشتیم. بالاخره كار را شروع كردیم و از مردم عزیز مى خواهیم كه اول براى سلامتى و موفقیت خود و بعد كشور عزیزمان و خدمتگزانشان دعا كنند.

شناسه خبر: ۲۶۶۹  

- مصاحبه ها