جمعه 29 دی 1396 - 09:14
فارسی | العربية | English

اخبار مرتبط

فیلم مرتبط



اخبار برگزیده




<%title%>

دکتر ابتکار در نشست هم اندیشی مشاوران امور زنان دستگاههای اجرایی:

با اراده ملی و همکاری بین بخشی باید شاخص بی سوادی و کم سوادی زنان و کودکان بازمانده از تحصیل را ارتقا دهیم/ سوادآموزی در دنیای امروز با سواد دیجیتال گره خورده و باید در این زمینه توان افزایی کنیم/ باید مساله سوادآموزی را با کسب مهارتهای زندگی گره زد/سوادآموزی گام اول در اعتلا و پیشرفت وضعیت زنان و خانواده هاست

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده سواد را پایه کسب مهارت درک و قدرت تحلیل دانست و تاکید کرد: باید با همکاری بین بخشی و ایجاد اراده ملی تلاش کنیم شاخص بی سوادی و کم سوادی زنان و کودکان بازمانده از تحصیل را ارتقا دهیم.

شناسه خبر: 102194 - 

دوشنبه 4 دی 1396 - 14:10

دکتر معصومه ابتکار روز دوشنبه در سومین نشست هم اندیشی مشاوران وزرا و مدیران کل دفاتر استانداری ها در امور زنان و خانواده ضمن تبریک ایام میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) و با اشاره به داستان زندگی حضرت مریم در قرآن گفت: متاسفانه نتوانسته ایم چنین داستانهای واقعی را که در قرآن روایت شده و نشان دهنده نگاه متعالی و ضد تبعیض قرآن به زنان است، خوب تبیین کرده و از آنها الگوهای الهام بخش و عملیاتی به جامعه ارائه کنیم.

وی در ادامه سخنان خود در این نشست که در دفتر مرکزی سازمان نهضت سوادآموزی برگزار شد، اظهار داشت: فضای سالهای اول انقلاب باعث شد بی سوادها و کم سوادها برای کسب سواد ترغیب شوند، اما امروز شرایط اینگونه نیست و لازم است برای ترغیب افراد به جبران بی سواد و کم سوادی فضاسازی شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: امروز بحث سواد بسیار فراتر از خواندن و نوشتن صرف است. مساله شناخت، قدرت تشخیص و مهارت تحلیل در مسائل و ضرورتهای زندگی خانوادگی و اجتماعی افراد، توانمندی های بسیار ضروری و پایه برای تحقق صحیح توسعه پایدار، مردمسالاری دینی و اعتلای جامعه هستند که البته گام اول در کسب این مهارتها توانایی خواندن و نوشتن است.

دکتر ابتکار با بیان اینکه قدرت تشخیص بدون سواد به مفهوم واقعی برای افراد مقدور نمی شود، یکی از مسائل مهم امروز جامعه به ویژه در میان زنان را کسب مهارت و قدرت تشخیص، فهم، درک و تحلیل دانست و تصریح کرد: سواد آموختن باید دریچه ای به سمت کسب قدرت درک و تحلیل و فهم باشد. امروزه به شکل لحظه ای اطلاعات زیادی به جامعه پمپاژ می شود و اگر فرد به صرف داشتن سواد از مهارت فهم و تحلیل بی بهره باشد، چه بسا در اثر دریافت این اطلاعات زیاد و متنوع گمراه هم بشود.

وی برخورداری از سواد را پله اول برقراری ارتباطات و مناسبات صحیح خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: وقتی این ارتباطات صحیح برقرار می شود که فرد از سواد برخوردار باشد. امروز یکی از معضلات جدی در جامعه ما از جمله در میان زنان، نحوه درست ارتباط گرفتن است که در عرصه های مختلف از جمله در زمینه ارتباط با طبیعت به چشم می خورد.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور خلاقیت را مولفه مهم دیگری ذکر کرده که پایه کسب و ارتقای آن در افراد و جامعه برخوردار از سواد است و گفت: خلاقیت از فاکتورهای مهم و اثرگذار توسعه پایدار است که اگر در جامعه ای به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرد و توسعه نیابد سرنوشت آن جامعه رکود و ایستایی کامل خواهد بود. در دنیای امروز سوادآموزی با دنیای دیجیتال و با سواد دیجیتال گره خورده و باید در این زمینه هم توان افزایی کنیم.

دکتر ابتکار افزود: باید مساله سوادآموزی را با کسب مهارتهای زندگی گره زد. این نکته بسیار ضروری است که خوشبختانه سازمان سوادآموزی هم روی آن کار کرده است و باید تحقق اهداف ذکر شده از جمله ایجاد قدرت درک و تحلیل، رشد خلاقیت و کسب مهارتهای زندگی را در عرصه سوادآموزی با تقسیم کار ملی به پیش برد.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور تصریح کرد: موضوع جبران بی سوادی و کم سوادی زنان و کودکان بازمانده از تحصیل برای معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بسیار حائز اهمیت است چرا که کسب سواد پایه اولیه آموزش برای پیشگیری از بسیاری از آسیب ها و نیز گام اول در اعتلا و پیشرفت وضعیت زنان و خانواده هاست.

دکتر ابتکار همچنین خاطرنشان کرد: اگر چه شاخصهای آموزش عالی برای زنان در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شکل قابل توجهی بهبود یافته اما همچنان برای بهبود شاخص های بین المللی کشورمان در عرصه سوادآموزی زنان نیاز به تلاش بیشتر داریم تا رتبه ما در رفع شکافهای جنسیتی ارتقا یابد.

وی گفت: باید از همه پتانسیل و ظرفیتهای موجود در بخش های دولتی، خصوصی و نهادهای مدنی برای بهبود شاخص سواد در میان زنان استفاده کنیم و با فضاسازی اجتماعی و رسانه ای افراد جامعه و به ویژه زنان را برای باسوادی و کسب سواد بیشتر ترغیب کنیم. باید با برنامه ریزی لازم ارتقای سطح سواد در زنان و دیگر افراد بی سواد یا کم سواد را به شکلی انجام دهیم که بتوانند سواد کسب شده را در زندگی روزمره شان به کار بگیرند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با بیان اینکه میزان با سوادی در میان زنان در برخی استانها از جمله سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی نسبت به میانگین کشوری پایین تر است، اضافه کرد: باید با تمرکز بر تجارب موفق و البته متناسب با وضعیت هر استان برنامه ریزی ملی و منطقه ای برای رفع این کاستی ها انجام شود.

شناسه خبر: 102194

- نهاد ریاست‌جمهوری

- دیدارهای داخلی